ikhtiar kawal kencing manis

Adakah Pesakit Kencing Manis Perlu Makan Ubat Selama-Lamanya?

Ubat kencing tak semestinya perlu dimakan selama-lamanya jika anda sanggup ubah gaya hidup.

Saya jumpa ramai orang yang takut nak makan ubat kencing manis sebab mereka takut jika dah mula makan, ubat tu perlu dimakan selama-lamanya, sampai mati.

Kencing manis ialah penyakit yang progresif. Bukan sahaja masalah gula tinggi, pesakit kencing manis juga terdedah dengan masalah kerintangan insulin dan risiko darah pekat. Ini menyebabkan sedikit demi sedikit, sel dirosakkan. Jika gula tak dikawal, kerosakan sel akan berlaku lebih cepat. Maksudnya komplikasi kencing manis jadi lebih cepat.

Sebab tu, ubat untuk menurunkan gula diperlukan untuk menurunkan paras gula untuk melambatkan komplikasi kencing manis. Masalahnya, ubat-ubat ini juga ada kesan sampingan dan mungkin tidak dapat membantu masalah kerintangan insulin. Jadi, kerosakan sel tetap berlaku mungkin dalam kadar yang lebih perlahan.

Kencing manis ialah penyakit berkaitan gaya hidup. Jadi, untuk mengawal penyakit ini, cara yang paling afdal ialah mengubah gaya hidup.

Orang kencing manis bila makan ubat sangat susah nak kawal gula. Jika kurang makan, gula akan turun hingga menyebabkan pening dan bergegar. Jika terlebih makan, gula pula tinggi tak terkawal. Mungkin kena tambah ubat pula. Peningkan?

Jika anda masih sihat belum ada penyakit, jagalah kesihatan baik-baik. Jagalah kesihatan sel anda supaya tak perlu berdepan dengan penyakit-penyakit kronik ni. In sha Allah.

Tanda Gula Tinggi Dalam Darah

Secara umumnya, ramai orang yang mengalami masalah gula tinggi ni tak perasan dia ada gejala sebab gejala tu berlaku secara perlahan-lahan. Kalau tak buat medical check-up, kalau doktor tak tanya mungkin anda tak tahu pun itu tidak normal.

Berikut adalah gejala gula darah tinggi yang mungkin berlaku pada anda:

  • Kerap sakit kepala
  • Berasa sukar untuk menumpukan perhatian
  • Kerap berasa sangat dahaga atau lapar
  • Sering mengantuk atau keletihan walaupun waktu siang
  • Penglihatan yang kurang jelas atau terganggu
  • Mulut atau lidah sentiasa keringan
  • Mengalami kembung perut
  • Membuang air kecil dengan jumlah yang banyak
  • Luka lambat sembuh

Jika ia semakin serius, maka anda mungkin akan mengalami gejala berikut akibat gula darah tinggi:

  • Mengalami sesak nafas
  • Nafas berbau seperti buah-buahan
  • Jantung berdegup kencang
  • Berasa keliru
  • Kerap muntah-muntah
  • Mengalami dehidrasi
  • Lebih teruk lagi, mengalami koma

Apakah Bahaya Gula Tinggi Kepada Tubuh

3 gejala kencing manis yang paling utama ialah

  • Kencing yang banyak
  • Rasa sangat dahaga walaupun dah minum air banyak
  • Rasa nak makan banyak

Bila gula ditapis oleh buah pinggang, air kencing dihasilkan mempunyai gula yang tinggi. Ini akan menarik lebih banyak air dari badan dan menyebabkan anda kencing dengan banyak.

Bila lebih banyak air hilang dari badan, anda akan rasa sangat dahaga.

Disebabkan oleh kerintangan insulin yang berlaku, insulin sentiasa tinggi dalam darah dan anda sering rasa lapar dan nak makan banyak.

Gula yang tinggi dan ditambah kerintangan insulin boleh merosakkan semua sel dalam badan. Orang kencing manis sering rasa semut-semut dan kebas kerana kerosakan saraf dan kerosakan salur darah menyebabkan darah tidak dihantar ke hujung jari tangan dan kaki.

Selain itu, orang kencing manis sangat perlu menjaga bahagian kaki supaya tiada luka kerana luka yang lambat sembuh berisiko menyebabkan jangkitan dan risiko bahagian badan terpaksa dipotong.

Gula Dalam Darah Turun – Dari 17 ke 6

Dari anti Shaklee jadi pengguna setia

Aku anti Shaklee…..TAPI

Itu jer ayat yang aku akan cakap kepada penjual supplement yang ada kat Malaysia tak kisahlah Amway ker hape ker… semua aku tolak tepi sbb tak cukup duit.

Nak jadikan cerita tahun lepas mak aku mengalami luka akibat penyakit diabetis yang sangat teruk, mmg kalau tengok luka tu macam tak ada harapan sembuh.

Masa tu wife bgtau apa kata kita belikan produk Shaklee ni mana tahu mak akan baik. Lama jugak nak percaya sebab aku ni pantang dengan product supplement.

Tapi kali itu aku menyerah, ikhtiar mana yang boleh. Sekarang Alhamdulilah luka pada kaki mak dah sembuh dan dah takde bernanah. Doktor pon terkejut macam mana mak aku ni boleh dapat bacaan gula dalam 5.1 (sebelum ni 20 kot).

Alhamdulilah berkat bg “belanja” mak supplement diabetis dia dah semakin baik. Dan semakin sihat.

Dipendekkan cerita Aidilfitri lepas aku pulak kena diagnos diabetis (betul doktor kata penyakit ni mmg penyakit keturunan). Bacaan gula 17.6…naaa hambik kau.

Mmg insaf terus lah….maka disebabkan case study pertama dekat mak dah berjaya maka aku cubalah pada diri sendiri. Mana tahu untung² kalau consume boleh dapat turun seperti normal.

End up hari ini bacaan gula dah semakin nomal daripada 17.6 turun kepada 6.8….yang paling teruk berat dari 155kg turun 146kg….sampai makcik kedai bawah rumah dan doktor yang merawat pon terkejut tgk muka dah kurus sikit.

Mula² ingat macam mak cik tu saja nak ambik hati tapi kalau doktor yang rawat sendiri nampak perubahan, rasa bertambah semangat.

Anyway terima kasih Shaklee sbb dah ubah perspektif aku pada supplement. Tapi harga dia keras sikit la, namun demi sihat layankan jer.

Bagaimana Polifenol Dalam Vivix Bantu Kawal Gula

Dalam mengubah gaya hidup dengan kawal makan, bersenam, kawal stress, suplimen terutamanya antioksida adalah sangat perlu. Sebab kerintangan insulin boleh menyebakan tekanan oksidatif. Antioksida ni bantu untuk kurangkan tekanan oksidatif, dan mengurangkan kerosakan sel.

1) Mengurangkan kerintangan insulin. Insulin boleh digunakan untuk mengurangkan gula dalam darah.

2) Meningkatkan sensitiviti badan pesakit diabetis terhadap hormon insulin. Polifenol dapat membantu badan kita kembali sensitif terhadap insulin dan ia mebantu mengurangkan paras gula yang tinggi.

3) Membantu badan memulihkan luka lebih cepat

4) Memperlahankan penghasilan Protein AGE. Makanan yang rendah indeks glisemik bagus untuk penghidap kencing manis. Paras gula akan lebih stabil & badan lebih bertenaga.

5) Membantu badan lebih bertenaga dan atasi kelesuan

kandungan POLIFENOL dalam vivix banyak membantu orang yang ada kencing manis. Bukan sahaja paras gula terkawal, badan pun lebih sihat dan bertenaga.

Tapi, awas yaa.. Vivix ni bukan UBAT. Tapi, Vivix bantu lengkapkan nutrisi dalam badan kita supaya proses baik pulih sel berlaku dengan lebih lagi cepat. Jangan tinggal makan ubat tanpa nasihat doktor.

Pengalaman Pengguna Vivix Mengawal Gula Dalam Darah

Orang yang ada kencing manis berisiko untuk luka lambat sembuh. Dapatkan suplimen untuk cepatkan baikpulih sel dan menyembuhkan luka.
Tingginya gula 25. Alhamdulillah lepas amalkan Vivix tahap kesihatan makin baik. Klik sini untuk tingkatkan kesihatan anda.

Bagaimana Nak Dapatkan Vivix

Anda boleh hubungi saya di 012 621 1883 atau klik link wasap ini – www.wasap.my/60126211883/ikhtiarturunkanparasgula

Sila hubungi saya untuk dapatkan konsultasi terbaik tentang produk Shaklee yang sesuai untuk anda, cara pengambilan dan tips berkaitan bila anda buat belian dengan saya.

Penghantaran sekitar Kota Kinabalu, Putatan, Likas, Luyang, Penampang, Kinarut.

Penafian : Apa yang dikongsi dalam blog ini adalah daripada pengalaman dan bukan bertujuan untuk menggantikan nasihat perubatan.

#shakleethrive2023 #bloggingthenextlevel

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *