cara kecutkan fibroid

8 Jenis Makanan Bantu Kecutkan Fibroid Dengan Cepat

Adakah anda sudah penat melawan simptom dan rasa tak selesa akibat fibroid. Walaupun fibroid boleh dibuang melalui pembedahan, namun sebenarnya ramai yang takut untuk menjalani pembedahan dan berharap fibroid dapat mengecut sendiri. Jika anda ingin cuba ikhtiar untuk mengecutkan fibroid tanpa pembedahan, mungkin dengan singgah ke blog ini adalah jawapan kepada doa anda sebab saya …

Penjagaan Selepas Bersalin, Fokus Kepada 7 Yang Penting

Selama 40 minggu mengandung, ibu sangat menjaga makan, makan vitamin lagi sebab ibu faham bahawa keperluan zat makanan kepada ibu mengandung meningkat, bukan saja untuk ibu tapi untuk pertumbuhan dan perkembangan bayi. Tapi sayang… Selepas bersalin, ramai ibu tak teruskan pengambilan vitamin masa mengandung. Sedangkan vitamin-vitamin ini masih diperlukan oleh ibu semasa tempoh berpantang. Jom …

cara kecutkan fibroid

Buat 5 Perkara Ini Untuk Kecutkan Fibroid Tanpa Pembedahan

Fibroid ialah masalah kesihatan yang biasa dikalangan wanita. Dikatakan mungkin semua wanita ada fibroid tapi tidak dikesan kerana tiada apa-apa simptom. Sebab itu, ramai yang dikesan ada fibroid semasa saringan kesihatan atau masa mengandung. Tapi, bila dah ada gejala, saiz fibroid anda mungkin dah sangat besar atau gejalanya mungkin boleh menganggu aktiviti harian. Contohnya jika …

ikhtiar kawal kencing manis

Adakah Pesakit Kencing Manis Perlu Makan Ubat Selama-Lamanya?

Saya jumpa ramai orang yang takut nak makan ubat kencing manis sebab mereka takut jika dah mula makan, ubat tu perlu dimakan selama-lamanya, sampai mati. Kencing manis ialah penyakit yang progresif. Bukan sahaja masalah gula tinggi, pesakit kencing manis juga terdedah dengan masalah kerintangan insulin dan risiko darah pekat. Ini menyebabkan sedikit demi sedikit, sel …

Luka Czer Cepat Sembuh, Mesti Amalkan ResVivix

Melahirkan anak secara pembedahan selalunya bukan pilihan seorang ibu, tapi mungkin keadaan tertentu semasa melahirkan anak, pembedahan itu perlu. Untuk selamatkan nyawa ibu atau bayi. Tapi, bila melahirkan anak secara pembedahan, cabarannya besar sikit berbanding bersalin biasa. Antara yang dirisaukan ialah luka lambat sembuh. Sebab ibu tetap perlu jaga bayi juga, tetap perlu susukan bayi …

kanser boleh dirawat

Jika Kanser Boleh Dicegah, Mahukah Anda Mencubanya?

Kanser ialah antara penyakit yang ditakuti oleh sesiapapun, termasuklah saya sendiri. Sebab saya pernah ada pengalaman bekerja di wad kanser. Allahu akbar. Kita yang melihat pun boleh rasa betapa sengsara penyakit ini dan rawatan kemoterapi, tak tergambar bagaimana orang yang mengalaminya. Adakah benar penyakit kanser tiada penawar dan tak boleh dicegah? Kanser ialah penyakit kronik, …

fibroid besar

Macam Tak Percaya! Fibroid 13cm Boleh Mengecut Tanpa Pembedahan

Fibroid ialah ketumbuhan paling biasa pada wanita, hinggakan ada wanita yang tidak tahu dia ada fibroid kerana tiada apa-apa simptom. Tapi, fibroid boleh menjejaskan hidup wanita daripada kekurangan zat besi dan ada yang terpaksa dibuang rahim tau. Dalam artikel ni, saya nak kongsi pengalaman seorang wanita yang mempunyai fibroid sebesar 13.3cm dan mengecut tanpa pembedahan. …

faktor risiko kecacatan saraf bayi

Adakah Lambat Buka Buku Pink Punca Kecacatan Saraf Bayi?

Saya pernah scan seorang ibu mengandung yang datang buka buku pink lambat. Masa tu dia dah dalam 20 minggu mengandung. Biasanya pada usia 20 minggu, bayi akan discan untuk tengok pertumbuhan bayi, sebab pada usia 20 minggu, anggota badan bayi sudah lengkap. Terkejutnya saya bila cuba sukat ukur lilit kepala janin tersebut, saya tak dapat …

vitamin zat besi

Zat Besi Penting Kepada Ibu Hamil Dan TTC. Kekurangan Zat Besi Ada Risiko Kematian Bayi

Assalamualaikum dan hai.. Kaum wanita tentu sedia maklum bahawa ibu mengandung perlukan nutrisi tambahan sebelum, semasa dan selepas bersalin. Disebabkan sukarnya nak dapatkan zat dan mineral secukupnya dalam makanan, maka WHO/KKM telah menggariskan vitamin keperluan dalam program ibu mengandung. Maksudnya secara automatik, ibu mengandung yang mendaftar di klinik kesihatan atau mana-mana klinik akan diberikan vitamin …