masalah kesuburan

Tentu Anda Tak Sangka, Kekurangan Zat Besi Punca Masalah Kesuburan

Masalah anemia, low Hb, kekurangan zat besi ialah isu yang popular dikalangan ibu mengandung. Bila dah mengandung, konfem kena makan ubat tambah darah, iaitu yang mengandungi vitamin zat besi, vitamin B kompleks, vitamin C dan asid folik.

Jarang sangat yang makan vitamin antenatal sebelum mengandung, walaupun wanita dinasihatkan untuk ambil asid folik seawal 3 bulan sebelum mengandung.

Bila dah mengandung baru tahu ada anemia, baru tahu zat besi rendah.

Tapi, tahukah anda bila dah ada anemia tu, bermakna zat besi berada pada paras yang sangat-sangat rendah. Sebelum sampai anemia tu, sebenarnya dah banyak tanda-tanda kekurangan zat besi. Tapi ramai yang terlepas pandang sebab tak tahu. Ramai antara wanita yang ingat kekurangan zat besi hanyalah menyebabkan anemia.

Pregnant woman suffers from anemia and dizziness. Low hemoglobin. Concept of health protection. Vector illustration

Kekurangan Zat Besi Dikaitkan Dengan Masalah Kesuburan

Letih, lesu, cepat penat, sakit kepala, pening dan kemurungan dikaitkan dengan kekurangan zat besi. Tapi, tahukah anda kekurangan zat besi juga boleh menganggu kesuburan.

Sekiranya anda pasangan pengantin baru atau dah lama TTC, selain daripada nak cek paras hormon dan sperma suami, ceklah juga paras zat besi anda.

Kajian mengaitkan kekurangan zat besi dengan tak boleh menghasilkan telur, keguguran, bayi kurang berat lahir dan kelahiran pramatang. Kekurangan zat besi juga menyebabkan kegagalan embrio melekat pada rahim, jadinya walaupun persenyawaan berlaku tapi wanita tu tak berjaya mengandung.

Sekiranya anda tidak mendapat zat besi yang cukup, tidak cukup sel darah merah untuk membawa oksigen ke sel termasuklah ke ovari dan uterus. Kekurangan oksigen boleh mengurangkan kualiti ovum wanita.

Wanita yang mengalami masalah kekurangan zat besi dan mengandung, boleh memberi kesan negatif kepada bayi dalam kandungan, memberi kesan kepada perkembangan bayi dan menghalang pertumbuhan dan perkembangan plasenta yang normal. Akhirnya, meningkatkan risiko keguguran dan kelahiran pra matang.

Vitamin Yang Bantu Cukupkan Zat Besi Sebelum Mengandung

Vita-Lea (kini Vita-Lize – formula baharu) ialah multivitamin yang mengandungi semua vitamin yang mineral yang diperlukan oleh badan kita setiap hari, termasuklah zat besi.

Kebanyakan wanita tak cukup zat besi dalam diet harian sebab tu bila mengandung terus kena anemia. Jadi, jika anda nak mengandung, amalkanlah Vita-Lize ni setiap hari.

B-Complex with Folic Acid – B-complex juga adalah antara vitamin yang diperlukan oleh ibu mengandung. Apatah lagi asid folik yang diperlukan untuk pembentukan tulang belakang dan saraf bayi yang normal.

Macammana nak dapatkan set ini?

Senang saja. Boleh terus hubungi saya ya untuk konsultasi

nda boleh hubungi saya di 012 621 1883 atau klik link wasap ini – www.wasap.my/60126211883/sethamilshaklee

Sila hubungi saya untuk dapatkan konsultasi terbaik tentang produk Shaklee yang sesuai untuk anda, cara pengambilan dan tips berkaitan bila anda buat belian dengan saya.

Penghantaran sekitar Kota Kinabalu, Putatan, Likas, Luyang, Penampang, Kinarut.

Penafian : Apa yang dikongsi dalam blog ini adalah daripada pengalaman dan bukanlah untuk menggantikan nasihat perubatan, merawat atau menyembuhkan penyakit.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *