tips hamil cepat

Vitamin Untuk Wanita PCOS Yang Ada Masalah Sukar Hamil

Antara masalah PCOS yang mendorong wanita untuk mendapatkan rawatan ialah bila dah kahwin dah lama berusaha, tapi belum dapat anak. Maknanya bila dah ada masalah kesuburan. Ini dipengaruhi banyak faktor. Mungkin memang pasangan itu teringin nak dapatkan anak atau ditegur oleh orang sekeliling.

Sebab tu banyak kes PCOS lambat dikesan hinggalah mungkin dah sampai peringkat teruk sebenarnya.

Untuk kaum wanita, vitamin bukan lagi pilihan. Sebab gaya hidup kita sekarang memerlukan banyak zat makanan dan gaya hidup kita sekarang menyebabkan sukar sangat nak dapat cukup zat daripada makanan sahaja.

Lagi-lagi kaum wanita ni sangat sibuk menguruskan keluarga, jadi memang sepatutnya amalkan vitamin penting untuk wanita untuk menyokong kesihatan anda.

Saya akan bantu anda yang ada masalah sukar hamil. Klik sini untuk hubungi Fyda

Apa Puncanya Wanita Yang Ada PCOS Sukar Hamil?

1. Masalah kecelaruan hormon

PCOS ni melibatkan kecelaruan banyak hormon dan bukan hormon wanita sahaja. Hormon wanita khususnya, iaitu hormon estrogen dan progesteron terlibat secara langsung dalam kitaran haid wanita. Jika hormon ini tidak stabil, maka kitaran haid pun akan terganggu.

Wanita harus tahu, bila haid tak teratur atau lama tak datang haid, mungkin ovulasi tak berlaku. Tak ada ovulasi, maknanya telur tak dihasilkan.

Bila tak ada telur, maka kemungkin hamil tu sangat rendah.

Selain daripada itu, kerana hormon tak stabil ni, telur yang dihasilkan mungkin tak berkualiti dan rosak. Telur yang rosak ini mungkin tak dapat disenyawakan atau jika tersenyawa mungkin menghasilkan embrio yang tidak sihat.

Ini menyebabkan masalah keguguran juga tinggi.

2. Berat badan berlebihan

Saya boleh katakan wanita yang mempunyai PCOS ni 60-70% mempunyai berat badan berlebihan atau obes. Sebenarnya bukan sebab berat badan sahaja tapi, kena perkumpulan lemak yang berlebihan. Sel lemak ini akan menghasilkan estrogen.

Jadinya, makin banyak sel lemak, makin tinggi la hormon estrogen.

Selagi lemak tu tak dikurangkan, maka masalah hormon tak stabil berterusan.

Obesiti juga dikaitkan dengan tidak dapat hasilkan telur.

Saya akan bantu anda untuk meningkatkan kesububuran. Klik sini untuk hubungi Fyda

3. Kerintangan insulin

Insulin berlebihan ini akan meningkatkan penghasilan testosteron oleh ovari. Bila testosteron tinggi, proses penghasilan telur wanita akan terganggu. Maksudnya wanita tidak menghasilkan telur.

Jangan risau… Pasti ada jalan untuk keluar daripada masalah ini.

Ini Yang Wanita Yang Ada PCOS Boleh Lakukan Untuk Meningkatkan Kesuburan

1. Ubah gaya hidup

Antara punca hormon tak stabil ialah daripada pemakanan yang tidak sihat, berlebihan makanan proses dan makanan segera dan juga makanan yang tinggi dengan hormon estrogen.

Pilihlah makanan yang rendah glisemik indeks, seboleh mungkin pilihlah makanan organik dan elakkan makanan proses dan makanan segera.

2. Amalkan gaya hidup yang aktif

Kalau anda belum mula bersenam, mulalah bersenam. Pilih senaman jenis kerintangan untuk mengurangkan lemak dan membina otot. Atau apa saja jenis senaman yang anda suka buat.

Bersenam ni juga boleh mengurangkan kerintangan insulin.

3. Supplements dalam diet tambahan

Supplements atau makanan tambahan bukan lagi pilihan pada zaman sekarang, sebaliknya dah jadi keperluan. Sepatutnya orang yang dah ambil makanan sihat dan menjalani gaya hidup sihat mesti ambil supplements untuk lengkapkan jurang kekurangan nutrisi dalam makanan harian.

Untuk wanita yang ada PCOS, supplements ini boleh membantu. Alhamdulillah, dah ramai pengguna supplements ni berpuas hati dan tahap kesihatan meningkat. Yang penting, penyakit-penyakit lama tak berulang kembali.

1. Supplement yang mengandungi polifenol.

Polifenol ialah bahan dalam tumbuhan yang sangat bermanfaat kepada kesihatan. Resveratrol ialah antara polifenol yang mendapat perhatian saintis dan banyak kajian klinikal menunjukkan resveratrol bermanfaat untuk banyak masalah kesihatan.

Untuk kes PCOS, polifenol membantu untuk membaikpulih sel dan reset sistem badan, termasuklah sistem pembiakan. Secara tak langsung, sel telur jadi sihat dan meningkatkan kesuburan wanita yang ada PCOS.

Selain daripada tu, polifenol juga membantu mengurangkan kerintangan insulin. Bila insulin kembali normal dan berfungsi dengan baik, makanya masalah tak subur tu boleh diatasi.

2. Supplements mengandungi Gamma-Linolenik asid

Gamma-linolenik asid ialah bahan yang dipercayai boleh membantu wanita untuk menstabilkan hormon. GLA ni wujud dalam pokok evening primrose, sebab tu suplimen evening primrose oil sangat popular dikalangan wanita.

Tapi, rupanya pokok borage mengandungi GLA yang lebih tinggi.

3. Asid lemak omega-3

Omega-3 ni ialah asid lemak baik yang tak dihasilkan oleh badan kita jadi perlu dapatkan daripada makanan. Omega-3 ni ialah antiradang dan mengurangan keradangan yang ada dalam badan wanita PCOS.

Untuk pengatahuan anda, PCOS ialah keadaan kerangaan yang tinggi. Keradangan ni boleh merosakkan sel.

4. Vitamin tambahan yang lain

Vitamin tambahan ni termasuklah multivitamin, Bcomplex dan vitamin C. Vitamin ni ialah keperluan bahan kita dan persediaan jika hamil boleh teruskan makan.

Cadangan Untuk Wanita Yang Ada PCOS Untuk Meningkatkan Kesuburan

Klik sini untuk hubungi Fyda supaya saya dapat bantu anda untuk meningkatkan kesuburan

Ini adalah cadangan suplimen atau makanan tambahan yang dapat membantu wanita yang ada PCOS untuk meningkatkan kesuburan. Alhamdulillah, ramai wanita yang amalkan set ini bukan sahaja menimang cahaya mata tapi tahap kesihatan juga meningkat.

Disclaimer : Suplimen ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat atau mencegah penyakit.

Hubungi Fyda sekarang untuk bantu anda. Jangan tunggu-tunggu sebab bila umur makin meningkat, sel makin rosak, makin sukar untuk betulkan balik sistem.

HUBUNGI SAYA SEKARANG, UNTUK DAPATKAN VITAMIN ANDA

Wasap : Fyda Noh wasap

Fb: Fyda Noh

TIKTOK: https://www.tiktok.com/@fydanoh

Coach Hormon Wanita

ATAU UNTUK BACA LEBIH LANJUT TENTANG  DAFTAR AHLI SHAKLEE DI SINI

“Berminat join komuniti kami yang menjana pendapatan 3-4-5-6 angka sebulan? Berdaftarlah sebagai ahli Shaklee dan anda mampu menjana pendapatan lumaatan dan nikmati faedah lain dengan hanya RM35.

Pengedar seluruh negara dialu-alukan untuk bersama group ekslusif kami dan berjaya bersama team iReach

#shakleethrive2023 #shakleetriumph2023 #projekblogmega #bloggingnextlevel

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *