Senggugut teruk

Sakit Senggugut Setiap Bulan? Atasi Dengan Cara Ini

Bagi kebanyakan wanita, haid setiap bulan adalah perkara biasa yang tidak memberi apa-apa masalah. Senggugut mungkin ada, tapi itu perkara biasa. Tak adalah sakit sangat pun. Masih boleh buat aktiviti seperti biasa.

Sehingga ada yang memandang serong kepada wanita yang mengadu kesakitan bila haid, tak boleh buat kerja sampai kena MC. Manjahhhh! Kata mereka.

Dan ada juga dikalangan wanita yang tak mendapatkan rawatan kerana fikir sakit senggugut itu ialah benda yang biasa, sedangkan ada cara untuk kurangkan sakit senggugut dengan mudah dan selamat.

Ladies…

Sakit senggugut ialah real. Namun tahap kesakitan dan simptomnya mungkin berbeza antara setiap orang. Jika anda adalah salah seorang yang mengalami sakit senggugut yang teruk, mungkin hati anda tergerak untuk singgah ke sini untuk bantu anda hidup dengan selesa dan berkualiti.

Nak kurangkan sakit senggugut setiap bulan, klik di sini.

Apa Penyebab Sakit Senggugut Yang Teruk?

Kajian menunjukkan bahawa wanita yang mengalami tahap kesakitan yang tinggi semasa haid mempunyai paras hormon penyabab keradangan, iaitu prostaglandin yang tinggi. Prostaglandin ni, fungsi nya ialah untuk mengecutkan rahim dan bantu proses mengeluarkan darah haid, tapi jika prostaglandin berlebihan, jadinya pengecutkan rahim jadi lebih menyakitkan kerana pengaliran darah ke raham berkurang. Keadaan ni sama macam serangan jantung.

Prostaglandin ni dihasilkan lebih banyak jika estrogen berlebihan. Jadi, masalah senggugut ni juga dipengaruhi oleh hormon estrogen-progesteron yang tidak stabil.

Dalam kebanyakan kes, cara untuk mengurangkan kejang bahagian abdomen ni, atau senggugut yang teruk ialah dengan mengurangkan keradangan dan mengurangkan hormon estrogen. Cara yang paling mudah ialah dengan mengambil makanan mengurangkan radang.

Makanan Yang Perlu Dielak Jika Anda Ada Senggugut

Banyak makanan kita sekarang boleh menyebabkan keradangan secara tak langsung meningkatkan risiko senggugut. Ini termasuk makanan proses, menggunakan minyak sayuran untuk menggoreng, makanan tinggu gula, makanan tinggi lemak tepu, makanan tinggi indeks glisemik, makanan berasaskan tepung dan makanan segera.

Makanan yang tinggi gula dan tinggi dengan lemak ialah pencetus keradangan yang sangat kuat. Untuk wanita yang ada senggut, mengurangkan pengambilan gula dan lemak boleh buat perubahan kepada hidup anda.

Untuk Kurangkan Sakit Senggugut, Boleh Cuba Tips Ini

1. Tambahkan lemak baik ke dalam diet harian anda.

Tak semua lemak tu sama. Memang ada lemak yang bahaya, tapi ada lemak baik yang diperlukan oleh badan kita untuk mengimbangkan hormon dan mengawal prostaglandin. Contoh lemak baik ialah omega-3. Dan dalam keadaan ini, mungkin anda perlu dapatkan suplimen omega-3.

2. Cari yang organik

Ramai orang yang ada masalah senggugut ni mengadu yang tak boleh makan ayam, tak boleh makan daging. Sebenarnya, betul. Ayam dan daging mungkin boleh menganggu keseimbangan hormon tapi disebabkan oleh perternakan ayam dan lembu mungkin tidak dijalankan secara organik. Kalau teringin nak makan, carilah yang organik.

3. Dapatkan serat yang cukup

Serat ni bukan saja penting untuk penghadaman, tapi serat juga membantu untuk mengurangkan paras estrogen.

4. Jagalah hati

Hati ialah organ yang paling penting dalam kes estrogen berlebihan sebab hati yang bantu untuk kurangkan paras estrogen dengan menukarnya kepada bahan yang lebih selamat untuk dibuang daripada badan. Namun, jika hati kita terlalu banyak toksin, jadi ini akan membebankan hati.

Ambillah Vitamin Ini Untuk Kurangkan Estrogen Dan Prostaglandin

Jika anda adalah antara wanita yang setiap bulan menderita senggugt yang teruk, hingga tak boleh bangun dari katil dan perlu dapatkan MC, mungkin anda tergerak hati untuk singgah di blog fydanohlife ni, ialah untuk bantu anda keluar daripada masalah anda dan hidup lebih selesa dan berkualiti.

Nak kurangkan sakit senggugut setiap bulan, klik di sini

Jangan berlengah lagi untuk dapatkan vitamin ini untuk bantu anda keluar daripda masalah sengugut anda yang mungkin dan menjejaskan kualiti hidup anda.

Kalau anda perlukan info lanjut tentang produk, anda boleh hubungi saya. Saya akan jelaskan one-to-one secara ekslusif.

HUBUNGI SAYA SEKARANG .

Hubungi saya : 012 621 1883

Wasap : Fyda Noh wasap

Fb: Fyda Noh

TIKTOK: https://www.tiktok.com/@fydanoh

Coach Hormon Wanita

ATAU UNTUK BACA LEBIH LANJUT TENTANG  DAFTAR AHLI SHAKLEE DI SINI

“Berminat join komuniti kami yang menjana pendapatan 3-4-5-6 angka sebulan? Berdaftarlah sebagai ahli Shaklee dan anda mampu menjana pendapatan lumaatan dan nikmati faedah lain dengan hanya RM35.

Pengedar seluruh negara dialu-alukan untuk bersama group ekslusif kami dan berjaya bersama team iReach

#senggugut #hormontakstabil #haidtalteratur #shakleethrive2023 #shakleetriumph2023 #bloggingthenextlevel

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *