cepatkan sembuh luka ibu berpantang

Ibu Dalam Pantang Hampir Pengsan – Rupanya Dah Tak Makan Vitamin Ibu Mengandung

Terima kasih sebab singgah sini. Mungkin anda ialah ibu yang bakal berpantang, atau sedang berpantang atau suami kepada wanita yang berpantang sebab info ni memang untuk anda.

Ada seorang ibu yang baru lepas bersalin datang ke klinik bawa bayinya untuk cek kuning. Semasa menunggu, si ibu tiba-tiba pening dan pitam. Selepas diperiksa dan cek darah semua, rupa-rupanya Hb ibu rendah, dalam 7 atau 8 macam tu.

Bila ditanya adakah dia masih makan vitamin yang diambil masa mengandung?

Jawapannya –> Tidak. Sebab doktor atau nurse tak suruh makan pun.

Pengambilan vitamin untuk ibu berpantang memang tidak ditekankan sepertimana vitamin untuk ibu mengandung, tapi kalau kita lihat realiti ibu baru lepas bersalin, dalam pantang dan menyusukan bayi mereka juga ialah golongan yang perlu dapatkan vitamin tambahan, sama seperti ibu mengandung.

WHO juga turut mencadangkan pengambilan vitamin tambahan kepada ibu yang sedang menyusukan bayi.

Ibu lepas bersalin berisiko stress dan keletihan kerana perubahan hormon dan proses kelahiran tersebut. Saya nak bantu ibu lepas bersalin untuk lebih cergas dan proses pemulihan lebih pantas

Apa Yang Berlaku Selepas Bersalin

1. Semasa bersalin ibu menggunakan banyak tenaga.

Menahan kesakitan bersalin memerlukan tenaga dan mental yang kuat. Jadi dah tentu perlukan bantuan vitami tambahan untuk mengembalikan tenaga tersebut.

2. Kehilangan darah yang banyak.

Semasa bersalin, sekurang-kurangnya wanita kehilangan 500ml darah. Bersama-sama darah itu, wanita turun kehilangan vitamin dan mineral termasuklah zat besi.

3. Kecederaan tisu

Ada ibu yang kena potong, ada yang mengalami koyakan. Kalau tak koyak di luar pun, tisu-tisu dalaman tercedera semasa proses bayi keluar. Untuk membaikpulih tisu-tisu tercedera ini, ibu perlukan lebih zat makanan.

4. Postpartum depression/gila meroyan

Ibu lepas bersalin sangat terdedah dengan risiko gila meroyan dan level of stress biasanya tinggi dikalangan ibu berpantang. Sebabnya baru je bersalin, kena jaga bayi, berjaga malam, kena susukan bayi lagi.

Kalau ibu tak dapat cukup nutrisi makanan, risiko untuk kemurungan atau gila meroyan lebih tinggi.

5. Berpantang

Dalam masyarakat kita, macam-macam pantangnya. Banyak makanan yang ibu tak boleh makan, termasuklah sayur dan buah-buahan. Jadinya, adakah ibu dapat zat makanan yang cukup dalam makanan sahaja?

6. Ibu perlu menghasilkan susu badan

Susu badan ni dihasilkan daripada zat makanan dalam badan ibu. Untuk pastikan penghasilan susu yang penuh khasiat, banyak zat makanan ibu akan diserap.

Kalau ibu tak gantikan balik zat ini, ibu berisiko menghadapi masalah kekurangan zat makanan dan terdedah dengan pelbagai penyakit.

7. Perubahan hormon

Selepas melahirkan anak, sekali lagi ibu diuji dengan perubahan hormon yang menjadikan hormon tak stabil.

Ibu Lepas Bersalin Juga Perlukan Vitamin Tambahan

Jadinya, ibu lepas bersalin, berpantang dan menyusukan bayi juga perlukan vitamin tambahan seperti yang diambil oleh ibu mengandung. Zat makanan yang diperlukan ialah:

1. Zat besi

2. Vitamin B Complex

3. Vitamin C

4. Kalsium, magnesium

5. Minyak ikan omega-3

Saya nak perkenalkan supplements tambahan yang makin disukai oleh ibu lepas berpantang kerana membantu untuk meningkatkan tenaga, mencepatkan penyembuhan luka bersalin dan paling penting tak mengganggu penghasilan susu badan.

Memang berbeza lepas ambil Vivix masa pantang. Klik sini untuk dapatkan Vivix.

Seronok sangat bila tengok ibu lepas bersalin lebih cergas, tak pucat dan luka pun cepat sembuh. Sebab antara ibu ni ada yang bekerja dan perlu kembali ke tempat kerja. Jadi, kalau luka lambat sembuh, badan masih tak recover, dah tentu sudah nak kembali bekerja.

Majoriti ibu yg telah mengamalkan Vivix semasa berpantang mengakui bahawa Vivix banyak memberikan kesan positif terutamanya kepada si ibu. Antaranya adalah:

  • Menjadikan ibu bertenaga, tidak lesu dan tidak lemah.
  • Mempercepatkan proses penyembuhan luka sama ada luka bersalin normal ataupun secara pembedahan.
  • Tidak mengganggu penghasilan susu badan
  • Menguatkan sistem imun ibu; jadi ibu tidak mudah jatuh sakit dan dibekalkan kepada bayi melalui susu ibu.
  • Memudahkan proses ibu berpantang; terutamanya yang berpantang sendiri tanpa bantuan orang tua.
  • Melancarkan aliran darah nifas

Testimoni Ibu Berpantang Dengan Vivix

Sebelum ambil Vivix, hampir 2 minggu luka pembedahan masih sakit dan berair. Baru 2 hari minum Vivix, luka dah kering. Klik sini untuk dapatkan Vivix semasa berpantang.
Bukan sahaja ibu tu sendiri rasa lebih bertenaga, orang keliling pun akan turut nampak. Klik sini untuk order Vivix semasa berpantang
Sedih bila anak jaundis, hari-hari kena cucuk. Pengalaman ibu ni jaundis anak cepat turun dengan pengambilan Vivix. Klik sini untuk dapatkan Vivix semasa berpantang.

Kepada ibu yang bakal berpantang, selain daripada Set Berpantang Shaklee, Vivix ni juga boleh jadi keperluan anda semasa berpantang.

Lepas berpantang pun boleh terus ambil Vivix terbaik untuk awet muda dan mengelakkan jeragat terbentuk dan juga mengurangkan risiko penyakit kronik.

HUBUNGI SAYA SEKARANG, SAYA GUIDE ANDA

Wasap : Fyda Noh wasap

Fb: Fyda Noh

TIKTOK: https://www.tiktok.com/@fydanoh

Coach Hormon Wanita

ATAU UNTUK BACA LEBIH LANJUT TENTANG  DAFTAR AHLI SHAKLEE DI SINI

“Berminat join komuniti kami yang menjana pendapatan 3-4-5-6 angka sebulan? Berdaftarlah sebagai ahli Shaklee dan anda mampu menjana pendapatan lumaatan dan nikmati faedah lain dengan hanya RM35.

Pengedar seluruh negara dialu-alukan untuk bersama group ekslusif kami dan berjaya bersama team iReach

#blogmegashaklee
#shakleetriumph2023
#shakleethrive2023

#shakleesabah #shakleeputatan #shakleeluyang #shakleedamai #shakleekinarut #resVvixchallenge #feelyoung #polyphenols #coolparents #myyouthfulpower
#shaklee #shakleemalaysia

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *